Visie op
verander
management

SCROLL OMLAAG
Om mensen en organisaties te helpen daadwerkelijk veranderingen te realiseren, maak ik graag gebruik van het model van Dilts en Bateson.  Dit model gaat ervan uit dat er een hiërarchie is in de manier waarop wij leren en ons ontwikkelen en helpt daarmee ons gedrag te verklaren of te beïnvloeden.
Het model gaat ervan uit dat elk hoger niveau dominant is over een lager niveau, waarbij niveau 1 het hoogste is. Bijvoorbeeld: als de hygiëne (gedrag) onvoldoende wordt nageleefd in een ziekenhuis, heeft dit vaak niks te maken met een gebrek aan vaardigheden, maar eerder met een gebrek aan overtuigingskracht (het belang). Een interventie met als doel de hygiëne te verbeteren zal daarom veel effectiever zijn als deze gericht is op niveau 3 (overtuigingen) dan op niveau 4 (vaardigheden).

Het model van Bateson helpt dus bij het bepalen van het niveau waarop een interventie het meeste effect zal hebben. Vertaald naar organisaties betekent dit dat interventies gericht kunnen zijn op strategisch (bestuurlijk), tactisch (leiding) of op operationeel niveau (teams en medewerkers).

Soms kan het verplaatsen van de koffieautomaat al leiden tot een betere samenwerking en is een ‘dure’ training overbodig! Maar normaliter is de kans op gedragsverandering het grootst wanneer je begint vanaf het hoogste niveau. Ik help je graag bij het verhelderen van de vraag of het in kaart brengen van het probleem. Ik denk met je mee bij het opstellen van een veranderplan of help je bij het uitvoeren van een interventie of individueel verandertraject.

Wat wil jij veranderen?

Neem contact op